Książki kwietnia

14:53:00

Wiem, że to truizm, ale jak to możliwe, że mamy już maj? Jak i kiedy?

Kwiecień był dość trudnym miesiącem, więc nie byłam zbyt aktywna czytelniczo. Udało mi się skończyć tylko dwie książki, ale za to należące do pewnej serii i na dodatek mogę opowiedzieć historię, która mnie do nich doprowadziła. 

Zainteresowani?

ksiazki kwiecien


Historia jest taka. Znacie serial Bron (Most nad Sundem)? Jeśli nie, to polecam nadrobić. Jest genialny (mówię to ja, antyfanka seriali i telewizji w ogóle). Odkryłam go dzięki recenzji w jakimś niszowym portalu internetowym i przepadłam. W oczekiwaniu na trzecią serię (która powstała jak sądzę na fali nagłej i zaskakującej dla twórców popularności) przeczytałam wywiad ze scenarzystą serii, Hansem Rosenfeldtem, który oprócz tego, że skrytykował Henninga Mankella (foch you Hans!), to wspomniał również o swojej działalności pisarskiej. Socjopatyczny psycholog policyjny i do tego seksoholik, to brzmi świetnie, prawda? Tak dotarłam do serii o Sebastianie Bergmanie.



Hans Rosenfeldt, Michael Hjorth, Ciemne sekrety, Czarna Owca 2011



Pierwszy tom przygód Sebastiana Bergmana i zespołu kryminalnych Torstena Hoglunda. Historia zaczyna się od zniknięcia Rogera, ucznia jednej z tzw. elitarnych szkół. Opieszałość lokalnej policji prowadzi do wezwania na miejsce zespołu Hoglunda, a wkrótce do śledzctwa dołącza rzeczony Sebastian Bergman. Czym są tytułowe ciemne sekrety? Cóż, każdy je ma, dyrektor szkoły, Roger, matka jego przyjaciela, Ursula, Torkel, a zwłaszcza Sebastian. Czytelnik porządkuje razem z nim dom po zmarłych rodzicach i razem z nim odkrywa nie tylko jego przeszłość, ale również sekret, który może wpłynąć na przyszłe życie Sebastiana.
Szczerze mówiąc, ta część mnie zmęczyła, albo raczej zmęczył mnie Bergman. Jest cyniczny, zimny i bez skrupułów używa ludzi do zaspokajnia własnych potrzeb (również seksualnych). Bez wątpienia wygrywa konkurs na najbardziej wkurzającą postać tej książki. Przez większą część czytania sądziłam, że nie sięgnę po resztę tomów, ale zakończenie wbiło mnie w fotel. Rozwiązanie zagadki zabójstwa Rogera jest mocne, ale rozwiązanie prywatnej zagadki Sebastiana jest tak zaskakujące i nieoczekiwane, że przez chwilę tkwiłam w fotelu z opadniętą szczęką. Być może nie świadczy to dobrze o mojej inteligencji. 


Hans Rosenfeldt, Michael Hjorth, Uczeń, Czarna Owca 2012



W drugiej części Hoglund i jego zespół próbują złapać seryjnego mordercę kobiet, który jak sądzą naśladuje zbrodnie Edwarda Hindego od lat zamkniętego w więzieniu. Dopiero zaangażowanie do sprawy Sebastiana Bergmana przynosi odkrycie, że nowe morderstwa wymierzone są w niego (to on pomógł skazać Hindego i zna jego trudne dzieciństwo z zaburzoną matką). Śledczy podejrzewają, że mordercą steruje Hinde, chociaż jest osadzony w więzieniu o zaostrzonym rygorze.
Ta historia różni się od pierwszej książki, ponieważ śledztwo łączy się z życiem osobistym dwójki bohaterów, obserwujemy również przemianę Billego i zwrot w życiu Ursuli. Sebastian nie jest już najbardziej wkurzającym bohaterem, W tej części pałeczkę przejmuje Vanja. To ona jest głupio uparta, opryskliwa i właściwie nie ma momentu, w którym byłaby z czegokolwiek zadowolona (tak, wiem, hiperambitni ludzie tak mają). Sebastian jest natomiast złamany, są momenty, w których walczy, zeby nie wypaść z roli cynicznego łajdaka (jak wtedy, gdy z zemsty na swoim terapeucie uwodzi Annette), ale nie jest tym samym Sebastianem, którego znamy z Ciemnych Sekretów. Sądzę jednak, że nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.

Siłą książek duetu Hjorst-Rosenfeldt jest nie tylko historia kryminalna, ale przede wszystkim bohaterowie. Każdy z nich ma jakąś historię do opowiedzenia, chociaż autorzy dawkują szczegóły. Nie ma w tych książkach jednoznacznych postaci, jednoznacznie złych lub jednoznacznie dobrych (wyjątkiem są Hinde i Ralph, ale powody są znane), chociaż mam wrażenie, że autorzy pokażą mi jeszcze środkowy palec. W końcu przede mną dwie pozostałe książki z cyklu, Grób w górach i Niemowa.

Ciao.

You Might Also Like

0 komentarze

Popularne

Instagram